Köpvillkor
1) Tolkning och definitioner
I villkoren har vissa ord en specifik betydelse:
- ”Vi”/”oss”/”vår”/”Tobakshop” motsvarar Hellenic Tobacco Trading AB, ett svenskt bolag med organisationsnumret: 559025-8116. Härtill är också domänet www.b2b.tobakshop.se associerat med ovanstående bolag. Bolaget innehar F-Skattebevis samt är momsregistrerat.
- ”Du”/”ni”/”dig”/”kund”/”kunden” motsvarar den juridiska eller fysiska person som handlar hos, köper eller brukar Tobakshops tjänster eller produkter.
2) Åldersgräns och Tobakstillstånd.
Större delen av vårt sortiment utgörs av tobaksprodukter och tobakstillbehör och för att säkerställa att icke-myndiga personer ej kan handla på Tobakshop kräver vi tillgång till ditt (kundens)födelsedatum – oavsett om du vill köpa tobaksprodukter eller annan produkt på hemsidan. När det gäller näringsidkare har vi som krav att du har beviljats tobakstillstånd från den kommunen där du bedriver din verksamhet. Personer yngre än 18 år varken får eller kan handla hos oss. Detta kontrolleras mot register, både manuellt och automatiskt av kassasystemet.
Köp och betalning som genomförs i annan persons namn och/eller personnummer polisanmäls. Lika så anmäls annan olaglig eller skadlig verksamhet som Tobakshop utsätts för. Vid misstanke om oegentligheter eller missbruk av våra tjänster förbehåller Tobakshop alltid sig rätten att neka köp.
3) Köp, pris och betalningsmedel
I samband med beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till din (kundens) angivna e-postadress. Den preliminära orderbekräftelsen skapas automatiskt av Tobakshops system utan manuell tillsyn. Avtal om köp träffas först efter att vi på Tobakshop kontrollerat köparens ålder samt korrigerat eventuella felaktigheter i exempelvis angivet pris, leveranstid etc.
Alla priser är nominerade i svenska kronor (SEK), där moms inte ingår. Fraktavgift för beställningar som understiger 4800 kr. kronor utgår till 249 kronor inklusive moms. Vid beställningar motsvarande 4800 (exkl.moms) kronor eller mer utgår ingen fraktavgift. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras på grund av omständigheter som Tobakshop inte råder över, t ex förändrade skatt- eller momsförhållanden.
Tobakshop värderar kundens trygghet och tillhandahåller därför enbart säkra och väletablerade betalningsmedel i samarbete med DIBS och Payson. Tobakshop erbjuder inbetalning via bank direktbetalning, faktura- och delbetalning, kortbetalning samt förskottsbetalning. Läs mer om Tobakshops betalningsmedel på följande sida.
Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Tobakshops köpvillkor.
4) Köp utanför Sverige
För tillfället är det varken möjligt eller tillåtet för fysiska eller juridiska personer som är folkbokförda eller skrivna utanför Sverige att handla hos oss. Vår ordermottagning är helt anpassad efter Sveriges juridiska förhållanden och vi behandla inte beställningar utanför Sverige.
5) Transport och delad order
Tobakshop ansvarar för transporten från vårt lager till kunden. Om du som kund däremot returnerar en produkt till oss så är det du som kund som står ansvarig för transport och den risk det innebär.
Skulle någon av artiklarna du (kunden) beställt ha en avsevärt längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning i flera delar. Som kund behöver du dock aldrig betala mer än den överenskomna, ursprungliga frakten.
6) Leverans
I normalfallet är leveranstiden 1-3 arbetsdagar. Beställning före kl. 13.00 (helgfri vardag) skickas vanligtvis samma dag, annars skickas beställningen nästföljande helgfri dag. I det fallet att varan tar slut på leveransdagen kontaktar vid dig via e-post om meddelar dig om detta.
För närvarande har vi avtal med Schenker.
Om leveransen är försenad i fler än sju arbetsdagar ber vi dig kontakta oss på Tobakshop. Skulle vi av någon anledning inte kunna leverera din beställning innan utlovad leveranstid har du självklart alltid möjlighet att avbryta köpet. Har du redan betalat återförs beloppet till det konto som belastades vid köptillfället.
Risken för varorna övergår till kunden först när kunden fått sin order levererad.
Det kan hända att vår leverantör inte kan fullfölja åtaganden till oss på Tobakshop. Då detta är något vi inte kan styra över utgår inte ersättning vid en eventuell leveransförsening.
7) Garanti och reklamation (vid defekt eller felaktig vara)
Garanti lämnas alltid i enlighet med Konsumentköplagen (1990:932). Vi föreslår att du alltid kontaktar oss om du inte är nöjd så att vi på bästa sätt kan lösa eventuella problem.
Om varan är defekt, trasig eller på annat sätt felaktig så måste du behålla produkten för att kunna visa det du upplever är fel med produkten. Behåll därför den defekta produkten och förbruka den inte.
Om en eller flera levererade varor avviker från ordern har du även rätt att reklamera.
Inspektera din produkt vid mottagande för att verifiera att den är felfri. Kontakta oss via telefon (0729008205) om du vill reklamera en produkt och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Vid reklamation och återlämning av produkten får du ett returnummer (RN) och en fraktetikett som är giltigt i 14 dagar. Du som kund måste alltså få ett RN innan du returnerar varan. Produkter som returneras ska behandlas som om de vore felfria. Det är mycket viktigt att produkten förpackas på ett sätt så att den inte riskerar att skadas.
Konsumentköplagen gäller för dig som privatkonsument. Detta innebär att du som kund har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. Vi på Tobakshop skickar därför en förbetald fraktetikett till dig vid returärende. Tobakshop står självklart alltid för returfrakt om det visar sig att produkten är felaktig, defekt eller skadad, eller annat giltigt skäl för giltig reklamation.
Om det visar sig att fel inte kan påvisas vid reklamation utgår en avgift på 200 kronor plus moms, samt frakt tur och retur och administrationskostnaden för ärendet. Försändelser som saknar returnummer återsänds till avsändaren och fraktkostnad debiteras.
8) Ångerrätt (när du ångrar ett köp)
Tobakshop tillämpar Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) också kallad Distans- och hemförsäljningslagen.
Du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan, även utan speciell anledning. En förutsättning för att återlämna produkten är dock att både produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick. Alltså oanvänd och inte förstörd eller skadad på annat sätt.
Produkten får naturligtvis undersökas, men inte användas. En bruten förpackning är exempelvis ett fem- eller tiopack av snusdosor där det förslutna plasthöljet brutits eller tagits bort.
Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt. Öppet köp i 14 dagar.
Vid åberopande av ångerrätt återbetalas ej fraktkostnad och eventuell fakturaavgift om faktura/delbetala använts som betalningssätt. Även då du har handlat fraktfritt debiteras en fraktavgift på 249 kr.
Det är alltid bra att kontakta oss innan ni skickar ett paket i retur.
Paketet skall alltid skickas i retur till oss med en spårbar försändelse i form av företagspaket. Skickas det med Postnord heter tjänsten Postnord Parcel. Skickas det med Schenker heter tjänsten Schenker Parcel. Då kommer paketet till vår logistik. Retur adressen är:
HTT AB
C/O Emotion Logistics AS
Tegelvägen 4
Port 10-11
38292 Nybro
9) Oupphämtad försändelse
Vi debiterar en avgift på 250 kronor inklusive moms vid oupphämtad försändelse oavsett beställningens storlek.
10) Force majeure
Force majeure gäller med avseende på dessa villkor och bestämmelser alla slags orsaker som ligger bortom Tobakshops och/eller där anslutna leverantörens kontroll, inklusive, utan begränsning, force majeure, naturkatastrofer, krig, uppror, upplopp, kravaller, terrorism, brand, explosion, översvämning, nationell sorg, stöld av kritisk utrustning, avsiktlig skadegörelse, strejk, lockout, väderförhållanden, krav från landets försvarsmakt eller åtgärder eller bestämmelser från nationella eller lokala myndigheter.
11) Avvikelser i paketering
Viss variation i paketering (så som paketeringsfärg, etiketter och utformning) kan förekomma hos vissa produkter. Innehållet är dock alltid detsamma som det som träffades vid köp.
12) Sekretess, integritet och personuppgifter
I samband med köp hos oss uppger du personuppgifter (såsom namn, adress, telefonnummer). Vid registrering och beställning godkänner du att vi lagar och använder dina uppgivna personuppgifter i vår verksamhet för att fullfölja din beställning. De används även för att underlätta vid framtida köp, uppdatering av din order och utskick av aktuella erbjudande via sms, e-post och annan direktreklam.
All kommunikation via e-post, mellan Tobakshop och kunden, dokumenteras i syftet att tillhandahålla en god service. Vi lämnar inte ut personuppgifter till tredjepart.
Om du inte vill ha vårt nyhetsbrev kan det avbokas via ditt kundkonto, eller via kontakt med oss på Tobakshop.
Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post: info [at] tobakshop.se.
Ditt personnummer sparas hos oss och vi använder det för att verifiera att du som köpare är myndig. Detta är vår enda anledning till att begära ditt personnummer.
13) Cookies
En cookie är en liten textfil som skickas från vår webbserver och som sparas av din webbläsare. Det finns två typer av cookies: sådana som lagras en längre tid på din dator och sådana som försvinner när du stänger ner din webbläsare (så kallade sessioncookies). Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att genomföra beställningar på vår sida.